| CikKopiMacchiato |
~jagalah saudaramu~


Daripada Abu al-Darda' r.a. Nabi s.a.w bersabda:


" Sesiapa yg mempertahankan kehormatan dan maruah saudaranya ketika ketiadaannya nescaya Allah akan memelihara wajahnya daripada api neraka pada hari kiamat."


Bismillah..
Disini saya ingin kongsi bersama...klw x disini mane lagi kan ^^, jagalah maruah saudara kita seIslam. Hadis 
ini mengajar kepada kita supaya mempertahankn saudara kita, ini kerna org Islam adalah saudara org Islam yg lain bukan..? coz of lah...(^~,). Ape nyer penting sangat kita nk menyibuk2 memperthnkan org yg kita x kenl kan...klw kawan2 tu boleh cosider lagi ye x..?---


Rasullulah bersabda:

" Tolonglah saudara engkau yg berbuat zalim atau yg dizalimi." Ada yg bertanya: "Ya Rasulullah! Aku pernh menolong orang yg dizalimi maka bagaimana agaknya aku hendak menolong org yg zalim?" Baginda bersabda: "Engkau tegah dia daripada melakukan kezaliman, maka yg demikian itu bererti engkau menolong akan dia."  


Sebagai org Islam, kita dituntut supaya menutup aib atau cela sesama Muslim. Yang dimaksudkan dgn aib atau cela ialah segala perbuatan yg melanggar hukum agama ataupun undang2 negara & juga aib atau cela yg terdapat pada bahagian tubuhnya.  Apatah lagi bila ianya diperbesar2kan dengan maksud supaya tersebar luas, keburukan & kehinaannya, lebih2 lagi kalau ditokok tambah dengan GOSIP, ini semua tidak boleh dilakukan. Jgn sesekali buat org lain atau memburukkan nya walaupun kita x menyukai sikapnya atau perbuatan nya..once kita buat org..wahai sahabiah sekalian berlakunyer "turning point" disitu..dimana org lain memburukkan kita balik...wah hebat..tapi ini lah hukum karma...~What u give u get back~ kisah ini sememgnya nyata & ianya memberi ibrah buat diriku yg sering alpa dan ketandusan tidak bermaya.


Rasulullah bersabda:

"Sesiapa yg menutup aib org Islam, maka Allah s.w.t akan menutup aibnya di dunia & di akhirat."


Justeru itu, marilah sama2 kita menghormati hak2 saudara kita dgn menjaga maruahnya dan menghalang daripada diaibkan kerana menolong saudara dengan menjaga maruahnya pasti dipelihara dan dijaga oleh Allah maruah seseorang itu.




Ikhlaslah menjadi diri sendiri agar hidup penuh dengan ketenangan dan keamanan <3


~Kembara Seorang Insan Biasa~
-:Ummu Afiqah:-

Labels:



PASTFUTURE

FOLLOWERS


UPDATE STATUS


.
BLOG ARCHIVE;

  • Bismillahirrahmanirrahim.. Ucapan Alhamdulill...